dinsdag 5 april 2011

Rokjes voor Dummies






Enkele maanden geleden maakte ik een paar simpele rokjes met enkele fat quarters van hier, (webshop gevonden dankzij een tip van een medeblogster, weet wel niet meer wie, sorry). Het bovenste rokje met rode bloemetjes is een oud retrostofje. Ik kreeg enkele maanden geleden een boel kleine lapjes retrostof van de moeder van een vriendin van mijn mama. Echt allemaal van in de jaren 70 (denk stalen of zo, want de prijs in BEF en het jaartal stond nog op een kaartje die aan de meeste stofjes was geniet). Er zitten hele mooie bij (inclusief mottenballengeur die ik er zelfs na veel wassen maar niet uit krijg), maar helaas bijna allemaal kleinere lappen, dus vooral nu te gebruiken nu Julia nog klein is...

Soit, het rokje dus:

Echt super simpel en op een half uurtje klaar, 2 rechthoeken overlocken, zoom erin en elastiek in de tunnel. Blijkbaar dacht zij er net hetzelfde over, want gisteren zag ik haar tutorial hierover verschijnen.

Oorspronkelijk had ik voor Julia eerst een rimpelrokje gemaakt met dit gratis patroon van Petit Citron. Het kan ook een beetje aan de stof gelegen hebben (het was namelijk een soort lichte canvaskatoen die wat stijf stond), maar het was echt helemaal "overpoeft" voor zo'n klein meisje (ze was toen 2 maanden, nu 4 maanden). Veel te bol, veel te wijd en teveel stof naar mijn goesting. Jammer genoeg heb ik er geen foto van genomen, want blogde ik nog niet... Eigenlijk vind ik kleedjes en rokjes sowieso niet altijd mooi bij baby's. Ik vind dat vaak nogal een raar zicht omdat ze altijd liggen en nog niet rechtop kunnen zitten, laat staan lopen. Maar toch kan ik mezelf moeilijk bedwingen om toch niet af en toe iets te maken. Vandaar het idee om het qua model zo sober mogelijk te maken, zonder tralala, zodat ze toch af en toe eens een rokje zou kunnen dragen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten